مجموع ه­ای از وسائل و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق می­ باشد که با اعلام و عکس العمل سریع و به موقع در برابر حریق ساکنین را با خبر کرده و از گسترش و خسارت شدید آتش سوزی جلوگیری می­ نماید. در حقیقت تأسیسات آتش نشانی، ایمنی و امنیت ساکنین ساختمان و اموال آنها را در برابر حریق تأمین می­ نماید.

الف) سامانه اطفاء حریق

سامانه اطفاء حریق در ساختمان­ ها عبارت است از مجموعه­ ای به هم پیوسته از شبکه لوله­ کشی تر و تجهیزات مستقل شامل مخزن آب، بوستر پمپ آتش­نشانی ،اسپرنیکلر(پاشنده خودکار)، جعبه ­ها و هوزریل و سایر متعلقات آتش نشانی  که وظیفه خاموش نمودن آتش با آب را در شرایط بحرانی به صورت خودکار و دستی به عهده دارد.

روش­ های دیگر اطفاء حریق استفاده از سطل­ های آتش­ نشانی حاوی شن و ماسه و بکارگیری کپسول­ های خاموش کننده متناسب با نوع آتش سوزی می ­باشد.

سیستم لوله کشی خشک و شیر سیامی که در ساختمان­ ها اجرا می­شود در شرایط بحران مورد استفاده نیروهای آتش­نشان جهت جهت خاموش کردن آتش با استفاده از تانکر های حامل آب قرار می گیرد.

ب) سامانه اعلام حریق

سامانه اعلام حریق ساختمان وظیفه کشف، تشخیص و اعلام  سریع وقوع آتش­ سوزی در ساختمان­ ها را بر عهده دارد تا از گسترش آتش­ سوزی و وارد آمدن صدمات جانی و مالی به افراد و تأسیسات جلوگیری نماید. این سامانه شامل کنترل پنل مرکزی، آشکارسازهای دودی و حرارتی(دتکتور)، شستی های اعلام حریق، آژیر خطر و اندیکاتور سردرب می­ باشد.

سامانه اعلام حریق و تأسیسات اطفاء حریق مکمل یک دیگر می­ باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *